Zakaz sprzedaży aut z silnikiem spalinowym. PE podjął decyzję
Za przyjęciem stanowiska głosowało 339 posłów, przeciw było 249, a 24 wstrzymało się. Chociaż przepisy dotyczące zakazu sprzedaży diesli i aut benzynowych w krajach UE muszą być jeszcze przedyskutowane i uchwalone przez Radę Unii Europejskiej, to głosowanie w PE jest postrzegane jako najważniejszy krok w tym procesie. Pełne zatwierdzenie nowych przepisów prawdopodobnie będzie oznaczać spadek sprzedaży samochodów hybrydowych i szybkie przejście na modele w pełni elektryczne.
– Czuję ogromną ulgę i jestem zadowolony z wyniku. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – powiedział holenderski europoseł Jan Huitema, który kierował opracowywaniem projektu nowych przepisów.
Przegłosowany w środę dokument to w istocie stanowisko Parlamentu Europejskiej do negocjacji z państwami członkowskimi na temat wprowadzenia zakazu. Tym samym europosłowie poparli stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie.
Zielona transformacja
Komisja Europejska po raz pierwszy ogłosiła plan wycofania samochodów z silnikami spalinowymi z unijnego rynku w sierpniu zeszłego roku. Aby ułatwić przejście na samochody elektryczne, KE przyjęła stanowisko, że będzie wymagała od 27 państw członkowskich UE zwiększenia możliwości ładowania takich pojazdów. Punkty ładowania będą instalowane co 60 kilometrów na głównych autostradach, a minimalna stawka podatku od benzyny i oleju napędowego zostanie podwyższona.
Branża motoryzacyjna odgrywa kluczową rolę w gospodarce Europy, odpowiadając za 7 proc. unijnego PKB i zapewniając 14,6 mln miejsc pracy w regionie. Jednak transport to jedyny sektor, w którym poziomy emisji gazów cieplarnianych rosną. Pojazdy drogowe odpowiadały za 21 proc. emisji CO2 w 2017 roku.
Wielka Brytania, która nie jest członkiem UE, ogłosiła w zeszłym roku, że zabroni sprzedaży nowych samochodów benzynowych i z siniakiem wysokoprężnym od 2030 r., a sprzedaż niektórych nowych hybryd będzie kontynuowana do 2035 r.